Pe străzile pline de viață din Tokyo, unde moda prosperă și individualitatea este celebrată, un nume a intrat în istoria vibrantă a îmbrăcămintei de stradă – Nigo. Născut Tamaoki Nagao în 1970, călătoria lui Nigo de la un pasionat de modă inspirat de revista Popeye la fondatorul emblematicului A Bathing Ape (Bape) și director artistic al Kenzo este de-a dreptul legendară. Haideți să ne scufundăm în povestea plină de culoare a vieții și carierei lui Nigo și a fenomenului cultural pe care l-a dezlănțuit în lume.

Primele zile și inspirația

Fascinația lui Nigo pentru modă a înflorit în anii ’80, fiind provocată de descoperirea stilului american al anilor ’50 în Japonia. Mutarea sa la Tokyo, la 18 ani, pentru a studia editorial la Colegiul de modă Bunka, a marcat începutul călătoriei sale. Influențat de reviste precum Takarajima și de gusturile eclectice ale unor creatori de gust precum Hiroshi Fujiwara, perspectiva unică a lui Nigo a început să prindă contur. Și anume rubrica dedicată modei din revista Takarajima, numită Last Orgy, scrisă de nimeni altul decât Hiroshi Fujiwara însuși. (Găsiți mai multe despre Hiroshi în blogul nostru mai vechi aici)

Popeye magazine

Revista Popeye și Ultima Orgie 2

Nigo a intrat în lumea modei în calitate de scriitor și stilist pentru Popeye Magazine, unde a realizat o rubrică numită Last Orgy 2, un omagiu adus operei lui Fujiwara. În această perioadă, a creat o legătură cu Jun Takahashi și Hiroshi Fujiwara, punând bazele viitoarelor sale aventuri.

Nigo & Jun Takahashi for Last Orgy 2

Originea numelui „Nigo”

În timp ce tânărul Tamaoki Nagao intra în lumea modei, inspirându-se din Takarajima și din revista Popeye, Jun Takahashi i-a prezentat modelul său Hiroshi Fujiwara. Pe măsură ce relația celor 2 creativi s-a consolidat, oamenii din jurul lor au început să observe că seamănă. Prin urmare, lui Tamaoki i-a fost atribuită porecla „Nigo”, ceea ce înseamnă al doilea. Nigo a acceptat porecla cu grație, deoarece îl vedea pe Hiroshi ca fiind numărul unu.

Nigo & HiroshiFujiwara

Magazin Nowhere

În 1993, Nigo și Jun Takahashi au făcut un pas îndrăzneț, deschizând prima lor afacere împreună – magazinul Nowhere din Urahara, cunoscut și sub numele de Harajuku ascuns. Jumătate din magazin a prezentat marca Undercover a lui Takahashi, în timp ce cealaltă jumătate a prezentat selecția atent curatoriată de Nigo, inclusiv piese iconice precum adidas Superstar. Totuși, această colaborare s-a confruntat cu provocări, deoarece selecțiile lui Nigo au avut dificultăți în a găsi o piață.

Nowhere store – Nigo & Jun Takahashi

NaștereaA Bathing Ape

Inspirat de filmul „Planeta maimuțelor”, Nigo, împreună cu designerul grafic SK8THING, a dat naștere la A Bathing Ape. Numele în sine face aluzie la o expresie populară japoneză: „O maimuță care face baie în apă călduță”, care descrie excesul de indulgență în societate. Primii ani ai brandului au fost marcați de producția de tricouri distribuite printr-o strategie de marketing unică – jumătate vândute și jumătate oferite prietenilor, creând un hype exclusivist în jurul brandului.

Nigo

Urmași de cult și recunoaștere globală

A Bathing Ape a câștigat o tracțiune semnificativă, devenind un fenomen cultural în Harajuku. La un moment dat, la mijlocul anilor ’90, jumătate din tinerii din Harajuku purtau cap de maimuță, iar cealaltă jumătate aștepta la o coadă masivă pentru a-și lua unul. Colaborările cu branduri și artiști importanți precum Pepsi și Futura au propulsat Bape pe scena globală. Până la sfârșitul anilor ’90, Bape a deschis șase magazine în toată Japonia, consolidându-și statutul în domeniul streetwear.

Lil Wayne in Bape shark hoodie

Evoluția și colaborările Bape

Nigo a continuat să împingă limitele cu Bape Sta, o versiune unică a Nike Air Force 1. Swoosh a fost înlocuit cu o stea și o lumină zapping. „Air” a fost înlocuit cu „Bape” și „Ape”. Mai târziu, Nigo a introdus colaborări cu artiști influenți precum Kanye West și Kaws, ridicând astfel adidașii la rang de obiecte de colecție, stabilind tendințe care vor domina industria în viitor.

Bape x Kanye West 2006

Brandul a devenit iconic prin logo-ul cu cap de maimuță și hanoracele colorate. Prețul mai piperat a demonstrat că piesele de streetwear pot fi privite ca un produs de lux. Acesta a fost unul dintre primele momente în care îmbrăcămintea de stradă s-a infiltrat pe podiumurile de modă înaltă, un lucru pe care îl vedem atât de mult în prezent, dar care nu era obișnuit pe atunci.

Bape store NYC

Pharrell & BBC Icecream

Cultura americană și Ametora îi servesc lui Nigo drept sursă de inspirație pe tot parcursul vieții. La începutul anului 2000, a devenit un mare fan al lui Pharrell Williams. În această perioadă a început să primească bijuterii personalizate de la Jacob „The Jeweler”, aceeași persoană care făcea piese personalizate de la Pharrell. Întrucât Nigo cerea aceleași piese pe care le primea Pharrell, Jacob a decis să îi prezinte pe cei doi – ceea ce a dus la începutul unuia dintre cele mai creative parteneriate din istoria îmbrăcămintei de stradă.

BBC ice cream custome jewelry2005

În timp ce Pharrell se afla în vizită la Tokyo pentru a petrece timpul cu Nigo și SK8thing, a menționat că i-ar plăcea să își creeze propriul brand, ceea ce a dus la înființarea BBC/Icecream în 2003. Inspirându-se puternic din Bape și mergând pe valul de imprimeuri puternice și culori vii, brandul a ajuns în curând în vârful industriei.

BBC store opening2004

Aventură în lux

În 2005, Nigo a prezentat fuziunea dintre îmbrăcămintea de stradă și moda de lux prin deschiderea primului magazin Bape în Soho, New York. Magazinul a demonstrat că magazinele de îmbrăcăminte de stradă pot oferi o experiență de lux – unde fiecare piesă era expusă ca o piesă de artă.

Cu mult înainte ca Virgil Abloh să inițieze colaborarea dintre Nigo și Louis Vuitton, sau înainte ca Kenzo să-l angajeze pe Nigo ca director de creație. Relația designerului cu LV era înfloritoare, deoarece, împreună cu Pharrell, a fost invitat de Marc Jacobs să creeze o linie de ochelari în 2004. Numiți „Millionaire”, ochelarii de soare au devenit una dintre cele mai râvnite piese de ochelari de vedere la vremea respectivă. Ochelarii de soare au fost atât de iconici încât Virgil a decis să îi aducă un omagiu lui Nigo cu prima sa colecție pentru LV în 2019, lansând o nouă iterație – 1.1. Millionaire Sunglasses.

LV 1.1. milionaire sunglases

Ieșirea de la Bape și lansarea Human Made

După 17 ani de succes incredibil, A Bathing Ape a început să piardă din avânt și s-a confruntat cu dificultăți financiare. În acest moment, Nigo a decis să se retragă din rolul de lider și a vândut 90% din acțiunile Bape către retailerul I.T. Company Ltd. din Hong Kong pentru 2,8 milioane de dolari.

Povestea nu este, însă, nici pe departe încheiată. Nimeni nu poate rămâne tânăr la nesfârșit și, în cele din urmă, te maturizezi de la a mai proiecta hanorace colorate și imprimeuri îndrăznețe. Același lucru s-a întâmplat și cu Nigo. Pe măsură ce designerul a devenit mai matur și stilul său s-a schimbat, fiind interesat mai mult de piese mature, cu accent principal pe măiestrie. Această schimbare a dus la lansarea Human Made – un alt capitol din călătoria creativă a lui Nigos. Numele mărcii a fost inspirat de evoluția maimuței în om.

Nigo & Pharrell for Human Made

Ridicarea liniei Uniqlo UT prin intermediul unei lentile creative

După epoca post-Bape, Nigo și influența sa s-au extins la Uniqlo UT, unde a devenit primul director de creație. Primele tricouri Uniqlo UT pe care Nigo le-a lansat au introdus un nou model de tricou denumit „The New Model T” și au inclus o serie de colaborări cu Star Wars, Line Friends, Peanuts și multe altele. „A fost vorba despre raza de acțiune globală a companiei, a spus Nigo. Nigo și-a folosit influența pentru a aduce artiști emblematici care să colaboreze cu divizia Uniqlo UQ. Printre numele acestora se numără Jun Takahashi și Pharrell. Cea mai mare colaborare pentru Uniqlo a venit atunci cu artistul Kaws. Toate colaborările unice au subliniat încă o dată lentilele creative ale artiștilor și au ridicat Uniqlo la nivelul global pe care îl cunoaștem astăzi.

Uniqlo UT x Kaws

Colaborare cu Louis Vuitton și Kenzo

Pe măsură ce Nigo și-a continuat călătoria creativă, s-a împrietenit cu regretatul Virgil Ablog, cu care a format o relație de muncă puternică. Aceasta a dus la o nouă colaborare între Nigo și Louis Vuitton. Anunțată în 2019, colaborarea a constat în 2 colecții, în care Nigo a împrumutat casei de lux obiectivul său creativ.

Human Made x Luis Vuiton

Designerul japonez și-a făcut simțită prezența prin utilizarea unor motive precum rațe, inimi și tigri, care apar în mod obișnuit în ofertele sale Human Made, făcând în același timp un semn cu capul la Savile Row din Marea Britanie și la epoca mod în acest proces. Alte schimbări au inclus noi interpretări ale imprimeurilor iconice Damier și monograme LV prin utilizarea de panouri picurătoare care apar în piesele din denim și în articolele din piele, care nu au putut fi evitate, dar care au fost legate de munca anterioară a lui Nigo cu BBC ICECREAM.

După zeci de ani de modelare a luxului modern așa cum îl cunoaștem prin intermediul întreprinderilor sale precum Bape, BBC ICECREAM și Human Made, Nigo a fost anunțat ca noul director artistic al casei de modă de lux franceze Kenzo pe 20 septembrie 2021.

Nigo for Kenzo

Nigo a anunțat noua numire pe Instagram-ul său, spunând că Moștenirea spiritului meșteșugăresc al lui Kenzo san pentru a crea un nou KENZO este cea mai mare provocare a carierei sale de 30 de ani, dar, împreună cu echipa, intenționează să se dedice acesteia.

Călătoria lui Nigo, de la un jurnalist de modă aspirant la o forță de pionierat în moda de stradă și de lux, este o dovadă a măiestriei sale vizionare. Pe măsură ce continuă să modeleze industria cu creativitatea, colaborările și rolurile sale de lider, Nigo rămâne o figură influentă al cărei impact asupra modei moderne este atât profund, cât și etern.

La Footshop, suntem foarte încântați să putem purta cea mai importantă contribuție a lui Nigo la streetwear: A Bathing Ape. Icoanele hanorace cu glugă cu cap de rechin, tricourile cu cap de maimuță și adidașii Bape Sta vor fi disponibile în curând la Footshop. Rămâneți pe fază.

Cireașa de pe tort: Uitați-vă la incredibila colecție de obiecte din cultura pop a lui Nigo.