Hype și statut de cult. Sneakerșii lui Kanye West au aprins lumea. Au generat un interes enorm pentru sneakerși cât pentru o întreagă generație – unii oameni chiar și-au construit afacerea pe baza lor. Cu toate acestea, istoria sneakerșilor Yeezy a început cu mult mai devreme decât te-ai aștepta. Așadar, astăzi vom analiza modul în care acești sneakerși s-au transformat într-o mișcare și un stil de viață la nivel mondial.

Kanye a fost în contact cu branduri precum Nike și adidas încă din 2005. Încă de pe atunci își dorea o colaborare oficială al cărei motiv principal să fie legendarul ursuleț Dropout. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat, iar Kanye și-a creat primii sneakerși doi ani mai târziu, în colaborare cu BAPE.

A Bathing Ape Bapesta, sursă: StockX

NIKE? CHECKED.

Până la colaborarea lui Ye cu bradul cu trei dungi, care ne este atât de familiară astăzi, mai era drum lung, iar calea către stăpânirea imperiului sneakerșilor a început cu cel mai mare competitor al lui adidas: Nike.

După o lungă perioadă de discuții și schimbări, primii sneakerși Nike Air Yeezy au fost lansați în 2009, cu faimoasa bulă de aer Air Sole.

Nike Air Yeezy, sursă: StockX

KANYE LA LOUIS VUITTON

În același an, înainte ca următoarea linie Air Yeezy să fie lansată, Kanye a semnat cu casa de modă Louis Vuitton. Colaborarea a rezultat într-o colecție premium care includea trei siluete cu un preț de aproximativ $1000. Kanye a numit fiecare pereche după colaboratorii săi apropiați – Don (după Don C, Dj-ul și managerul lui), Mr. Hudson (după faimosul artist britanic) și Jasper (după frizerul lui Ye). Astăzi, acești sneakerși costă aproximativ de 10x mai mult față de prețul lor inițial. Chiar și această colecție a fost una de succes, vânzându-se rapid, dar tot nu avea să se compare cu ce urma să fie câțiva ani mai târziu.

Lous Vuitton Jaspers Kanye, sursă: StockX

Anul 2012 a scos la iveală faptul că colaborarea dintre Kanye și Nike este departe de se fi încheiat. Colecția Nike Air Yeezy 2 a fost îmbunătățită cu noi caracteristici – spre exemplu, o talpă ondulată și textură de piele de șarpe, semn că reptilele au avut un rol important în procesul creativ din spatele acestor sneakerși.

Au fost create 5 000 de perechi pentru cele două colorways originale Air Yeezy Solar Red și Pure Platinum. La scurt timp, cele două colorways au fost acompaniate de o lansare surpriză a sneakerșilor Air Yeezy 2 Red October. Pentru majoritatea sneakerheads-ilor, aceștia au fost precum sfântul graal al sneakerșilor, deoarece s-au vândut în câteva secunde și au aterizat pe lista celor mai scumpi sneakerși din lume.

Nike Air Yeezy 2 Red October, sursă: StockX

NAȘTEREA IMPERIULUI DE UN MILIARD DE DOLARI, YEEZY

Anul 2013 a reprezentat punctul culminant care a dus la transformarea brandului lui Kanye în ceea ce este astăzi. A plecat de la Nike și a semnat cu adidas un contract în valoare de $10,000 000. Pe lângă faptul că avea mai mult control asupra procesului de creație, Ye câștiga și mai mult profit de pe urma unităților vândute

La acea vreme, printre tot felul de controverse, Kanye a zis unul dintre cele mai cunoscute citate ale sale, la scurt timp după ce a semnat cu adidas.

”Îți spun, eu sunt Warhol! Eu. Sunt. Numărul unu, cel mai influent artist al generației noastre! Eu sunt Shakespeare, în carne și oase! Walt Disney. Nike. Google. Acum, cine va fi familia Medici, și mă va susține și mă va lăsa să creez mai mult? Sau vreți să mă marginalizați până ce am să-mi pierd momentul?”, cerea Kanye respect în interviul notoriu cu gazda radio Sway.

Un imperiu în valoare de un miliard de dolari nu se creează singur. Familia Medici nu s-a arătat, și investițiile în diferite proiecte, inclusiv adidas, i-au creat lui Kanye probleme financiare în 2016, când a ajuns să aibă datorii de zeci de milioane. Iar rezultatul este cu atât mai interesant – în câțiva ani, Kanye a câștigat peste 1,5 miliarde de dolari.

Cum a făcut asta? În cuvintele sale, cele mai importante roluri le-au jucat credința și diagnosticarea cu tulburarea bipolară, care spune el că este o parte esențială a creativității sale.

CEI MAI SCUMPI YEEZY ȘI HYPE-UL PENTRU YEEZY 350

În 2015, au fost lansați primii sneakerși Yeezy – adidas Yeezy Boost 750, într-un colorway gri, cu o bandă peste șireturi și o estetică care indica direcția pe care Kanye avea să o ia împreună cu brandul cu trei dungi. Acest colorway OG este de asemenea și cea mai scumpă pereche de Yeezy – pe StockX îi poți lua cu aproximativ $2 000. La scurt timp după, au fost introduse și alte colorways pentru Yeezy Boost 750 – Triple Black, Grey Gum, sau Chocolate.

adidas Yeezy 750, sursă: StockX

A doua și de asemenea cea mai populară pereche de adidas Yeezy este 350. A fost modelul care i-a făcut pe oamenii din toată lumea să campeze în fața magazinelor și să aștepte lansarea. Scaunele pliabile, sacii de dormit și chiar și corturile constituiau elementele unui bagaj obișnuit cu care trebuia să te echipezi atunci când așteptai lansarea unui nou model. Pentru fiecare lansare, liniile de așteptare din fața magazinelor începeau să se formeze chiar și cu o zi înainte.

Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman

Kanye West – Facts, Life of Pablo

În februarie 2016, Ye a lansat albumul Life of Pablo. Single-ul Facts include versul ”Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman”, care a fost o împunsătură evidentă la cea mai de succes linie de pe piață, Air Jordan. În același an, sneakerși adidas Yeezy Boost V2 au fost lansați în colorways de neuitat, ca Beluga sau Zebra.

adidas Yeezy Boost 350 V2 Zebra, sursă: StockX

Hype-ul a continuat, noi sneakerși au continuat să fie lansați, iar în 2017, fanii au primit noi colorways dar și noi modele, precum adidas Yeezy Boost 700, și mult așteptații adidas Yeezy 500, în colorway-ul Desert.

adidas Yeezy Boost 700, sursă: StockX

YEEZY PENTRU TOATĂ LUMEA

Kanye nu a fost tocmai fericit cu faptul că sneakerșii lui erau vânduți la un preț atât de mare, sau că unele persoană chiar riscă răni și accidente în timpul așteptării rezultatelor de la raffle. Așadar, în 2018, a ieșit în față spunând că el vrea ca Yeezy să fie pentru toată lumea. Acest lucru a dus la crearea mai multor perechi de sneakerși și la lansarea mai frecventă a mai multor colorways.

Situația s-a mai calmat. Nu că lumea și-ar fi pierdut interesul față de Yeezy – volumul marilor cantități lansate care se epuizează imediat confirmă exact opusul. Dar adevărul este că isteria cu camparea în fața magazinelor aparține trecutului.

VIITORUL YEEZY

Situația curentă susține afirmația ”Yeezy pentru toată lumea” a lui Kanye. Astăzi, numărul modelelor, cărora de-a lungul anilor li s-au alăturat Yeezy Boost 380,Quantum sau Yeezy slides, le face pe acestea mai accesibile oamenilor. 

Yeezy Slides, sursă: StockX

Pe piețele secundare ca StockX, cele mai scumpe modele sunt cele mai vechi, dar să afirmăm că revânzarea de Yeezy este o afacere moartă este departe de adevăr. Ia spre exemplu cea mai recentă lansare de Yeezy slides, care au fost disponibili și pe Footshop. Exclusivitatea și unicitatea brandurilor lui Kanye și adidas sunt pe cale de dispariție. Dar asta poate fi un lucru bun – cum altfel ai putea crea un brand iconic de sneakerși fără o audiență suficient de mare pentru a-l aprecia?

Pentru a fi la curent cu cele mai noi lansări Yeezy, fii cu ochii pe platforma noastră de Releases.