Povestește-ne mai multe despre tine ca și customizer de sneakers. Când a luat naștere proiectul? Inspirație?
Salut! A fost o joacă inițial și a pornit de la pasiunea pentru sneakersii marca Vans. La momentul respectiv (circa 2014) se găseau în foarte puține locuri, însă am reușit să primesc de la o rudă din afară câteva perechi. Căutăm pe net fel și fel de modele, release-uri noi șamd, după care am descoperit câteva modele custom. Treaba e că alea îmi plăceau și mai mult, dar n-aveam cum să le cumpăr, așa că am încercat eu să le fac și, ei bine, a ieșit ceva decent. De acolo au urmat mulți ani în care am lucrat la perfecționarea tehnicii și am încercat să mă dezvolt dpdv al creației. N-am avut legături cu lumea artei înainte, am fost interesat de cu totul alte lucruri, volei și gaming competitiv. Practic – sporturi. Targetul e să găsesc o limita la care se poate ajunge cu creația pe o pereche de sneakers, iar întrebarea – dacă există măcar.
Ce presupune mai exact muncă din spatele unei customizări?
Mult mult prepping și răbdare. Cred că oricine poate lua niște vopsea și poate face un model simplu sau, de ce nu, relativ complicat. Mai departe depinde dacă rezistă, personal primesc zeci de mesaje de la oameni care au problema asta. Targetul ăla e, să poată fi purtați fără probleme. Spuneam mai devreme de prepping, iar aici mă refer la cum pregătești pantofii înainte să începi să pui vopsea pe ei. După aceea contează numărul de straturi de baza/straturi de culoare/straturi de finisher și fiecare are un timp de uscare diferit. Aici e nevoie să experimentezi foarte mult că să poți spune că ești „sneaker artist” în adevăratul sens al cuvântului.
Top branduri cu care ai vrea să mai faci colaborări pe zona asta.
Noi am mai lucrat împreună dar mă gândesc serios să vin cu încă o propunere față de Footshop, am simțit o comunitate foarte puternică în spatele proiectului. Alte branduri? Nu prea mă gândesc serios în direcția asta, las lucrurile să vină de la sine în 90% din timp.
Cel mai tare proiect pe care l-ai avut până acum și care te-a scos din zona de comfort.
În general am observat că proiectele care mă scot cel mai tare din zona de confort sunt cele branded, acolo există niște așteptări pe care, culmea, nu le cunoști. Mereu am văzut un challenge în zona asta și tot mereu am reușit să creez ceva foarte interesant bazat pe temele date.
Cât timp ai lucrat cel mai mult la un sneaker? Și câte perechi ai desenat până acum?
În jur de 40 de ore, a fost un proiect personal pe care încă îl dețîn și care păstrează un loc în toată povestea mea. Că număr de lucrări per total – peste 1000.
Te-ai întâlnit pe stradă, random, cu oameni care să poarte shoesi făcuți de tine?
Da, aici e o senzație absolut superbă. Am mai spus-o și o mai spun – cred că singurul mod prin care poate fi înțeleasă e dacă ești chiar tu creatorul.
Prezintă-ne avantajele și dezavantajele acestui hobby. Există cereri internaționale?
Cereri internaționale există, fără doar și poate. Nu m-aș baza aici pe ele, cred că piață de la noi e mai mult decât suficientă. Avantaj vs dezavantaj, aici e complicat. Personal, mi se potrivește perfect faptul că nu am un program stabil pentru că mi-e ușor să mă adaptez. În același timp, există și momente când vrei să lași totul deoparte și cumva încă ai ceva în lucru. Lăsând astea la o parte, cel mai mare avantaj e că ai posibilitatea de a face un obiect unic, pe mine asta mă motivează cel mai tare.
Ce simți și unde îți pleacă mintea atunci când desenezi?
E că o stare de meditație acum. Nu-s pasionat neapărat de desen/pictură, ci de experiment. Simt că în momentul în care fac o lucrare (mai ales dacă nu am un design clar definit înainte) am parte de o libertate pe care greu am reușit s-o identific în alte domenii. O zona similară este fotografia – și de domeniul respectiv sunt pasionat.
Ești primul artist de snkrs din România și cel mai cu notorietate. Cum a îmbrățișat comunitatea conceptul? Care a fost feedbackul lor la primele execuții. Dar în prezent?
Țîn minte începuturile, când nu prea aveai la cine să apelezi pentru așa ceva. Țîn minte că, fiind un domeniu nou la noi, mulți erau entuziasmați (la fel că și acum) însă la fel de mulți erau cumva „împotriva”. E de așteptat, unii oameni nu sunt deschiși la schimbare sau nu pot să înțeleagă anumite lucruri, însă nu-i nimic greșit la asta. Cred că suntem încă la început.
Ce background cultural ai? Ce autori, podcasturi, profiluri de IG rezonează cu valorile tale.
Momentan – nimic. Mi se pare ușor să fii influențat și de vreo 2 ani încoace am început, ușor ușor, să mă deconectez. Prefer să-mi îngrădesc orizontul, să creez așa cum mă taie capul și apoi să verific dacă mă pot măcar compară cu alți creatori spre care aspir.
Cum îți definești stilul că și artist? Ai o amprenta personală? Cum recunoaștem producțiile realizate de ține.
Aici e destul de simplu, dacă arată absolut impecabil și are color-blocking, e lucrare făcută de mine. Nu îmi duc creațiile în zona clasică de „artsy” cât mai mult într-o zona de echilibru (design + cromatică). Uneori ies din tipar, dar cel mai important e că produsul realizat de mine să arate „factory”, mi se pare că doar atunci își merită banii.
Fav sneakers din toate timpurile.
Nike Air Force 1 low, urmat de Adidas Nite Jogger + Puma R698.
Spune-ne ceva ce nu știm deja despre tine.
Am menționat puțin mai sus, printre picături, că îmi place fotografia. Rectific, sunt absolut obsedat de domeniul asta. Îmi place să învăț chestii și asta e următorul pe lista.
Ce sfaturi i-ai da variantei tale mai tinere, copilului tău interior azi, dacă te-ai întâlni cu el? Dar și self-advice pentru viitor.
Răbdare, răbdare, răbdare. E important să înțelegi că lucrurile bune necesită timp. Au spus-o mari oameni de-a lungul timpului și, cel puțîn în cazul meu, se dovedește a fi un aspect crucial.
Ceva planuri de viitor?
Expansiune și în zona articolelor vestimentare.
Puteți să il urmăriți pe Graure aici:
- „NO BULLSHIT” collection – FTSHP x BUMBAGR - 26. 11. 2021
- Editorial: Tomorrow´ s glam French - 16. 11. 2021
- Editorial: New People Diary - 4. 11. 2021