Hey, salut! Ea este Ramona Manea, omul cu 100 de mâini ce are grijă ca BUMbagR să fie un brand autohton care se bucură în prezent de un real succes. Nu este ușor să te ocupi de mai multe meserii în același timp. Ramona este și designer, și croitor, și grafician, și illustrator, și contabil, și social media manager, și call center, și service man, și seller… Are 10 joburi într-unul și vă asigurăm că le îndeplinește pe toate cu succes.
Cine este BUMbagR?
Încep cu un secret. De multe ori s-a întâmplat să răspund la mesajele clienților ca și când aș fi o mare echipa. Uneori chiar profit de această oportunitate de a da vină pe „colegu” în caz că nu iese ceva cum trebuie. Se întâmplă să primesc mailuri sau mesaje de la clienți care se exprimă ca și când ar vorbi cu o corporație . Cumva exprimarea lor mă bucură , încerc să o văd că pe un compliment. Dacă din exterior pare că în spatele brandului este un mușuroi de oameni care lucrează de zor pentru BUMbagR asta inseamă că munca mea este una de calitate. Adevărul pe care nu-l știu prea mulți este că în spatele a tot ce pare făcut de o mâna de oameni de fapt este muncă unei singure persoane.
În 2007 am creat prima borsetă dintr-o necesitate. Nu era prea frumoasă dar mă ajuta să am mai multă mobilitate în timpul jobului. Când au văzut colegii cât de practică poate fi o borsetă, și-au schimbat imediat părerea, ba mai mult, m-au rugat să le fac și lor una. Și-au dat seama că uneori un accesoriu banal pe care în mare parte îl purtau parcangii (din spusele lor ) poate fi un obiect de nelipsit din rutină de zi cu zi.Cumva, acela a fost primul moment când am realizat că accesoriul anilor ’80 are potențial.
Să nu uităm că în acea perioada eram studentă la secția Modă în cadrul Universității de Artă București. A fost destul de la îndemână să trasform banala borsetă într-un accesoriu util dar și fashion. În acel an am lucrat pentru diplomă de licență și cumva, a ajutat la transformarea ei.
Faptul că mi-am pus amprenta ca designer a determinat relansarea borsetei ca accesoriu urban și fashion. Practic era un diamant neșlefuit iar asta a făcut să aiba succes. În 2014 BUMbagR a devenit o treaba serioasă, cu acte în regulă și tot conceptul s-a transformat într-un brand.
Pentru crearea produselor folosești produse și materiale reciclabile?
Da. Materialul basic pe care îl folosesc la majoritatea produselor este 100% poliester și este făcut de o firma din România care folosește că materie prima un anumit tip de plastic din care se fac pungi și alte obiecte de duzină.
Măștile sunt făcute din resturi de materiale folosite la borsete. Practic totul are la bază un proces de sustenabilitate. O parte din accesorii, mai exact cele de la măști sunt făcute în colaborare cu un atelier de design care m-a ajutat să printez 3D fiecare piesă, evident din plastic reciclat. Am încercat să abordez cu seriozitate această idee de sustenabilitate pentru că trăim într- o epoca a consumerismului accelerat iar asta sigur nu o putem schimba, doar procesul să fie un loop.Am ajuns atât de departe cu industria încât sunt sigură că putem trasforma orice în artă, fără să irosim, aruncăm materia. Totul se trasformă!
De unde îți iei inspirația?
Inspirația de cele mai multe ori o culeg din oamenii cu care mă înconjor și nevoile lor. BUMbagR mi-ar plăcea să atingă două lucuri de care oamenii au nevoie și de multe ori nici nu-și dau seama: 1) Culoare/ Terapie 2) Funcționalitate/ Utilitate.Culoarea este terapie pentru suflet, iar BUMbagR este o explozie de culoare ce te înveselește indiferent de problemele pe care le întâmpini în viață. Funcționalitatea se îmbină cu utilul. Tot ce creez pentru clienții mei trebuie să aibă o utilitate.
Ce înseamnă pentru tine Street Fashion?
Când spui Street Fashion te gândești la ce poartă fiecare om atunci când trebuie să-și îndeplinească sarcinele sau rutină vieții de zi cu zi. Atunci când faci piața, te duci la supermarket, la job sau pur și simplu te plimbi prin oraș și mănânci o înghețată. De obicei nu acorzi o foarte mare importantă outfitului, nu te gândești cu câteva zile înainte ce vei purta marți când vei scoate câinele la plimbare. Cred că Street Fashion înseamnă ingeniozitate.Este un instinct care îmbină utilul și funcționalitatea cu moda.
Întotdeauna vrei să arăți bine, evident, iar asta te împinge să legi o eșarfă la geantă basic care are 100kg, în care cari un „magazin de papetărie” și poate nu e cea mai frumoasă geantă dar o faci să fie prin accesorizare. Eșarfa leopard flutură în bătaia vântului și atrage priviri. Lookul tău e total schimbat datorită unei eșarfe. Modă de stradă este o modă despre care se consideră că nu a ieșit din studiouri, ci din îmbrăcămintea de bază.
Care a fost cea mai mare provocare de până acum?
Cred că cea mai mare provocare a fost la începuturile brandului când nimeni nu-mi dădea credit pentru acest accesoriu util dar și fashion în același timp. A fost un pic greu să conving oamenii să poarte borseta și mai ales să cumpere un produs care la momentul respectiv era asociat cu meseria respectabilă de parcagiu. Pe lângă faptul că nu puteau trece de această barieră preconcepută, mai trebuia să dea și bani pe ea. Destul de mulți .
A durat o perioada destul de lungă până când am reușit, dar a fost și o lecție de viață pentru mine. Dacă crezi în ceea ce faci, succesul îți bate la ușă.
Cea mai mișto colecție și cu ce artist ai conceput-o?
Borseta făcută în colaborare cu Mura a fost una din preferatele mele și asta pentru că îmi plac foarte mult florile. Deasemenea, borseta făcută în colaborare cu Saddo m-a surprins plăcut. Când am văzut grafica am rămas uimită de cât de multe elemente în care mă regăseam avea pe ea și asta fără că noi să fi vorbit înainte despre ce va urmă să deseneze Raul.
Nu pot spune că am avut o colecție preferată, toate îmi plac, sunt speciale și unice. La fel și colaborările cu artiști. Toate au fost frumoase și de toate am fost mândră.
Povestește-ne etapele producției unui bumbag.
Este foarte mult de spus dar pe scurt, în prima fază, înainte de a concepe orice colecție se face un research de trend care durează câteva luni. Urmează grafica făcută în colaborare cu un artist specializat în digital și pattern textil care durează undeva la 1-3 luni. Se fac testele de prinț pentru a fi sigură că patternul este la mărimea potrivită și mai ales dacă culorile sunt cele dorite. Din fericire nu trebuie să pierd prea mult timp pe materia prima pentru că materialul basic îl folosesc pentru toate produsele și practic doar printul din fiecare colecție îl face să pară ca fiind din alt material. După ce este gata printul digital se trimite rola în studioul de creație. Aici urmează un alt proces de creație și teste până când produsul capătă o formă perfectă. Când sample-ul este gata, urmează manufacturarea colecție în serie în atelierul de croitorie. Atenție! Este un produs făcut în serii mici pentru că totul este confecționat de mâna.
Cum îmbrățisează comunitatea conceptul și care este feedback-ul?
În prima faza nu pot spune că a fost îmbrățișat conceptul dar pe an ce a trecut am reușit să „educ” comunitatea și din ce în ce mai multă lume îmi laudă creațiile. Mă bucur enorm că după 8 ani de muncă am reușit să deschid și un shop fizic. Iar asta, datorită feedback-ului pozitiv din partea clienților. Dorința lor de a vedea produsele live, de a le proba, de a interacționa cu omul din spatele brandului m-a inpins să am încredere în BUMbagR și să trec la pasul următor. Sper ca pe viitor să am și mai mult suport din partea comunității pentru a duce brandul la un nivel internațional.
Dacă ar fi să faci colaborari cu branduri de renume care ar fi acelea și cărui fapt se datorează alegerea?
Mi-ar plăcea să fac foarte multe colaborări cu branduri similare cum ar fi LAZY OAF – pentru culoare și energia tinerească pe care ți-o transmite,RIPNDIPD – pentru ingeniozitate și pentru că iubesc pisicile, Sandisacult – pentru creativitate și meticulozitate, produsele Sand sunt cusute impecabil. Mokuyobi – chiar dacă, cumva, ne asemănăm tocmai acesta cred că este farmecul. Împreună am putea face o colecție epică. Don Fisher – pur și simplu adorabil. Cred că este cel mai cute brand și împreună am face cele mai drăguțe accesorii din lume. Stüssy – sunt cei mai buni pe street style iar BUMbagR fix la această categorie se încadrează. Împreună am face o colecție dope.
Top 3 artiști, celebritați care ar trebui neaparat să poarte BUMbagR?
Hmmm, dacă mă raportez la celebrități din România, cred că stilul BUMbagR s-ar potrivi Deliei Matache, Inna Hoț, Alexandra Stan, Blogu lu Otravă iar internaționali Tyler, the Creator, Tvoyalirika, Alani Figueroa, Miranda Makaroff… și mulți alții.
Ceva planuri de viitor? În ce direcție se îndreaptă brandul?
În viitorul apropiat, voi face o altă ramură a brandului cu care cochetez de multă vreme, dar nu a fost moment mai oportun decât acum. Pregătesc o linie de haine, o colecție în serii mici dar bine lucrate cu un concept la fel de colorat că BUMbagR .
Între timp lucrez și la partea de logistică pentru a vinde Internațional, parte care este destul de complicată în România. Îmi doresc să măresc piața de desfacere șisper ca într-o zi… cât mai curând: BUMbagR să fie cunoscut în toată lumea.
- „NO BULLSHIT” collection – FTSHP x BUMBAGR - 26. 11. 2021
- Editorial: Tomorrow´ s glam French - 16. 11. 2021
- Editorial: New People Diary - 4. 11. 2021