În afară de adidași frumoși, proiecte și inovații, lumea adidașilor aduce uneori și vești proaste. Pe 6 mai, unul dintre pionierii culturii de adidași  a murit la vârsta de 90 de ani. Persoana fără de care colecțiile de adidași, ar fi mult mai mici, În 1966, Paul Van Doren și fratele său au fondat Van Doren Rubber Company, cunoscută ulterior și recunoscută la nivel mondial drept Vans.

Pe Coasta de Vest, anii șaizeci au fost o epocă plină de libertate, energie tinerească și progrese tehnologice. Anul era 1966 și un grup de prieteni, condus de frații Paul și Jim Van Doren, au decis să își deschidă propriul magazin de pantofi în Anaheim. Paul, Jim și prietenul lor, Gordon Lee, aveau deja experiență anterioară în industria încălțămintei, lucrând întro fabrică de pantofi a lui Randy din Boston, înainte de a se muta în însorita California. La mijlocul anilor șaizeci, trioul a fost trimis la Gordon Groove de către angajatorul lor pentru a remedia o situație neprofitabilă la unul dintre locurile de muncă locale. Călătoria de lucru sa transformat întro experiență dea lungul vieții, deoarece doar un an mai târziu, orașul vecin Anaheim a devenit casa primului lor magazin.

BINE AȚI VENIT LA ANAHEIM

Începuturile mărcii au fost destul de neortodoxe. În prima zi de deschidere, magazinul a vândut 12 perechi de pantofi. Dar nu a fost ca aici la Footshop, unde intri și poți alege dintre zeci de perechi de adidași în mărimea ta exactă o duzină de clienți șiau comandat pantofii în timpul zilei, iar mai târziu după-amiaza, sau întors săi procure.

Primele modele au fost durabile și ferme. Au făcut o impresie imediată cu o talpă intermediară de două ori mai groasă decât adidașii obișnuiți și o parte superioară din piele de rață, care este unul dintre cele mai puternice tipuri de piele de pe piață. Comunitatea a observat repede acest lucru și, până la sfârșitul anilor șaizeci, au apărut tot mai mulți adidași Vans pe străzile din Anaheim, purtate de unii dintre cei mai buni skateri din acea vreme.

Viitorul prim magazin Vans pe 704 E. Broadway, Anaheim

La sosirea sa pe coasta de vest, Van Dorena fost uimit de stilul de viață local înconjurat de zâmbete mereu prezente, cămăși hawaiene și competiții de surf. Deși Vans este un sinonim pentru skate și surf pentru o mulțime de oameni, Paul Van Doren nu a fost niciodată un mare fan al sportului. Marca nici măcar nu a căutat clienți în cercurile de skater, skaterii au fost cei care au descoperit marca. Cu toate acestea, Paul a fost recunoscător că acestor subculturi le-a plăcut pantofii.

Apropo, moștenirea primei lor fabrici este imortalizată de seria Vans Anaheim Factory, care include siluete clasice în modele OG, dar prezintă materiale mai bune – poți găsi zeci dintre aceste modele pe site-ul nostru.

CU CÂT RISCUL ESTE MAI MARE, CU ATÂT DE MARE ESTE ȘI RECOMPENSA

A spune că cineva a fost atât un inovator, cât și un antreprenor ar putea părea un pic clișeu, dar în cazul fondatorului Vans, acest lucru este cu siguranță adevărat. În afară de a lucra la noi siluete care sunt încă la fel de populare 50 de ani mai târziu, Paul a demonstrat și alte părți ale abilităților sale în anii 70, când compania a avut probleme financiare. Închiderea a două magazine a fost una dintre opțiunile de reducere a cheltuielilor – care ar fi putut ajuta compania, dar cu siguranță ar fi rănit marca. Așadar, Paul a mers pe cealaltă direcție și, cu ultimii bani ai companiei, a deschis și mai multe magazine. Și această strategie riscantă a dat roade în cele din urmă – conștientizarea publicului față de marcă a crescut doar, ceea ce este strâns legat de faptul că până la sfârșitul deceniului, Vans era marca de top pentru skateri.

Paul Van Doren a fost la conducerea companiei de la concepția sa până în 1988, iar doi dintre copiii săi sunt unul dintre liderii mărcii până în prezent. După plecarea din conducere, el și-a petrecut restul vieții în principal ca ambasador, strâns legat de imaginea mărcii și, de asemenea, o sursă nesfârșită de inspirație pentru milioane de oameni din întreaga lume. De altfel, cu mai puțin de o săptămână înainte de moartea sa, a apărut propria sa monografie, numită Authentic după modelul iconic de adidași.

Din păcate, niciunul dintre membrii echipajului Footshop nu a avut șansa să-l cunoască personal pe Paul Van Doren. Cu toate acestea, vă pot oferi ideea lui Tomáš Velický – după ce a lucrat timp de cinci ani în departamentul de marketing Vans, a devenit liderul departamentului de marcă al Footshop. Tomáš l-a întâlnit de mai multe ori pe fiul lui Paul, Steve Van Doren. Se pare că Steve seamănă cu tatăl său – întotdeauna vesel și amabil, indiferent de poziția cuiva. Acestea sunt exact virtuțile care ne fac pe fiecare dintre noi mai buni.

Fă ce este bine. Stai în spatele a ceea ce faci în fiecare minut din fiecare zi. Ai grijă de oameni.

Paul Van Doren, 1930 – 2021

Paul van Doren și fiul său Steve

Încă de la concepție, Vans a avut o evoluție incredibilă, depășind numeroase obiective. Cel mai recent obiectiv al mărcii este transformarea pentru a fi la fel de durabilă din punct de vedere ecologic posibil – până în 2030. Așadar, îți recomand să citești acest articol, unde vorbesc mai multe despre obiectivele Vans de a reduce amprenta de carbon.